Assessment of lexicon, grammar and pronunciation of DELF A1 speaking test

As you can see on the DELF A1 speaking test assessment grid, the assessment of lexicon (vocabulary), grammar and pronunciation is done on all three parts of the test: guided conversation, exchanging information and role-play. Below, a video of a candidate taking the 3 parts of the DELF A1 speaking test on which we will base our comments and explanations:


As a reminder: DELF A1 speaking test proceedings and instructions have already been explained to the candidate by the supervisor before his preparation. Furthermore, the examiner (it is not on the video above) has also reminded the proceedings of the test during the reception of the candidate. To know more about the proceedings and instructions of DELF A1 oral production, you may watch this video and visit this page.


Below, you will find the transcription of the video of the candidate taking the 3 parts of the DELF A1 speaking test:

Examiner: “On va commencer par l’entretien dirigé. Je vais vous poser quelques questions. Et vous répondez. Ca va ?”

Candidate: “Ca va.”

Examiner: “Comment vous vous appelez ?”

Candidate: “Je m’appelle Dung. D.U.N.G.”

Examiner: ”D.U.N.G, très bien. Est-ce que vous pouvez me parler de votre famille ?”

Candidate: “Ah oui. Ma famille nous sommes 6 personnes. Mes parents, ma grand-mère, mes parents, ma femme, ma fille et moi.”

Examiner: “Votre femme, donc vous êtes marié ?”

Candidate: “Oui, je suis marié. Ca fait 4 ans.”

Examiner: “4 ans déjà ?”

Candidate: “Oui.”

Examiner: “Comment s’appelle votre femme ?”

Candidate: “Ma femme, elle s’appelle Hang. En vietnamien, Hang ça veut dire le nom d’une fleur.”

Examiner: “Comme une fleur, oui d’accord. Et que fait votre femme ? Quel est son travail ?”

Candidate: “Ah oui, ma femme travaille en tant que secrétaire dans compagnie électrique à Hai Phong.”

Examiner: “Et vous ? Quel est votre travail ?”

Candidate: “Je suis soldat à l’office de la marine à Hai Phong.”

Examiner: “Soldat, dans l’armée ?”

Candidate: “Oui, dans l’armée.”

Examiner: “Très bien. Et vous avez une fille, c’est ça ?”

Candidate: “Ah oui. Elle a 2 ans. Elle s’appelle Hung Dang. C’est le plus cadeau de ma vie.”

Examiner: “Oh”

Candidate: “Je suis très content.”

Examiner: “Je comprends. Très bien. La première partie est terminée. Nous allons maintenant passer à la 2ème partie. Vous avez préparé des questions. Donc, vous pouvez me poser des questions.”

Candidate: “Ok. Avec le mot “Soeur”. Avez-vous des soeurs ?”

Examiner: “Moi, non, je n’ai pas de soeurs. J’ai 2 frères.”

Candidate: “Ah oui. Le “Film”. Quel genre de film aimez-vous ?”

Examiner: ”J’aime bien les films d’action.”

Candidate: “D’action, moi aussi.”

Examiner: “Vous aussi ! Très bien.”

Candidate: “Le mot “Activités”. Qu’est-ce que avez-vous fait ce weekend ?”

Examiner: “Ce weekend, je suis resté un petit peu à la maison et je suis sorti avec ma femme et mon fils.”

Candidate: “Ah oui, le mot “Horaires”. Excusez-moi monsieur, est-ce que je peux, le dernier train partira à quelle heure s’il vous plaît ?”

Examiner: “Le dernier train partira à 19 heures.”

Candidate: “Le mot “Voiture”. Avez-vous une voiture ?”

Examiner: “Non, je n’ai pas de voiture. J’ai une moto.”

Candidate: “Le mot “Client”. Bonjour monsieur, aujourd’hui, est-ce qu’il y a une réduction pour les clients ?”

Examiner: “Pour les bons clients, oui, il y a toujours une réduction.”

Candidate: “Aah (rires)”

Examiner: “Ok, très bien, la deuxième partie est donc terminée. Nous allons passer à la 3ème partie. Quel sujet avez-vous choisi ?”

Candidate: “Le sujet est “Dans un magasin de meubles”.”

Examiner: “Dans un magasin de meuble, très bien. Donc, vous voulez acheter des meubles pour votre nouvelle maison. Vous vous renseignez sur les meubles : la taille, la couleur, le prix. Vous achetez et vous payez.”

Candidate: “OK”

Examiner: ”Pour acheter, ici, vous avez une carte de crédit. Ah, ben, vous avez déjà ramené votre carte de crédit !”

Candidate: “Toujours, toujours, faire du shopping !”

Examiner: “OK. Sinon, vous avez des euros : des billets et des pièces.”

Candidate: “Bonjour, monsieur.”

Examiner: “Bonjour, monsieur.”

Candidate: “Je viens de faire déménage alors je voudrais des meubles pour ma nouvelle maison.”

Examiner: “OK, très bien, oui.”

Candidate: “Je voudrais acheter un canapé trois places s’il vous plaît.”

Examiner: “Un canapé trois places, oui, pas de problème.”

Candidate: “Je voudrais, euh, quelles couleurs avez-vous ?”

Examiner: “Alors dans le canapé trois places, on a noir, bleu et marron.”

Candidate: “Et marron, c’est mieux.”

Examiner: “Vous préférez le marron ?”

Candidate: “Marron oui.”

Examiner: “Très bien.”

Candidate: “Combien ça coûte ?”

Examiner: “Le canapé trois places, il coûte 350 euros.”

Candidate: “350, oui. Et, je voudrais aussi deux lits pour deux personnes, blancs.”

Examiner: “Deux lits blancs pour deux personnes, oui, pas de problème.”

Candidate: “Combien ça coûte, s’il vous plaît ?”

Examiner: “Alors un lit, ça coûte 150 euros. Donc pour deux lits, ça fait 300 euros.”

Candidate: “OK, d’accord et dans ma nouvelle maison, nous avons un jardin alors je voudrais acheter une table blanc, euh, une table de jardin.”

Examiner: “Une table de jardin, de quelle couleur ?”

Candidate: “Blanc.”

Examiner: “La couleur blanche.”

Candidate: “J’aime le blanc.”

Examiner: “Très bien, vous voulez des chaises avec la table ?”

Candidate: “Pardon ?”

Examiner: “Est-ce que vous voulez des chaises avec la table ? Des chaises, comme ça.”

Candidate: “Ah oui ! Bien sûr !”

Examiner: “Combien de chaises ?”

Candidate: “Deux.”

Examiner: “Deux chaises, d’accord.”

Candidate: “OK. un canapé, deux lits, une table, combien ça coûte, s’il vous plaît ?”

Examiner: “Alors, en tout, on a dit le canapé 350 euros, les deux lits 300 euros, et la table avec les deux chaises, c’est 100 euros. Donc ça fait 750 euros.”

Candidate: “OK, d’accord. Est-ce que je vous payer par carte ?”

Examiner: “C’est très bien oui. On accepte les cartes. Merci. Bip, paiement accepté. Je vous remercie monsieur.”

Candidate: “Excusez-moi ?”

Examiner: “Le paiement est accepté. Il n’y a pas de problème. Votre carte fonctionne très bien.”

Candidate: “Ah oui, merci.”

Examiner: “Merci.”

Candidate: “Bonne journée !”

Examiner: “Aurevoir et bonne journée !”

DELF A1 speaking test lexicon assessment: vocabulary range and accuracy

Here, the examiners will assess the extent of the lexicon used. That is, lexical richness. In other words, the candidate's ability to use words and expressions expected at level A1 of the CEFR and related to subjects. The examiners will also evaluate the lexical correction. That is, the candidate's ability to have good phonetic spelling and vocabulary skills. For example, if the candidate says "coleur" instead of "couleur", it is a misspelling. For example, if the examiner says "A table, what color?" And the candidate answers "Big," this is an oversight error because instead of naming a color, the candidate quotes a size.

The lexicon (vocabulary range) and the lexical accuracy of DELF A1 oral production is on 3 points. The assessment criteria is:
“Peut utiliser un répertoire élémentaire de mots et d’expressions isolés relatifs à des situations concrètes.” That means “Can use a basic directory of words and isolated expressions related to concrete situations.”

Here, you will get the 3 points if you are able, in connection with the subjects, to use a sufficient number of words and expressions related to the level A1 and if you show a relatively good lexical correction with respect to the words and expected expressions at A1 level. That is to say, for lexical correction, if you do not make too many spelling errors or errors in your mastery. If you make spelling mistakes and / or mastery errors on words and / or phrases that are expected at a level higher than A1 (A2, B1, B2, etc.), you will not be penalized.

The part from 4 minutes and 38 seconds to 5 minutes and 22 seconds of the video below presents you the examiners’ consultation for the performance of the candidate on lexicon (vocabulary range) and lexical accuracy for the entire DELF A1 oral production test (refer to the video and the transcription at the beginning of the page):



Production orale DELF A1 Tous Publics Nguyen... par delfdalf

​​Here, the consultation is fast because the candidate can use, in relation to the subjects, a number of words and expressions largely sufficient for the level A1 of the CEFR. At one point, when the examiner says, “Très bien, vous voulez des chaises avec la table ?” ("All right, you want chairs with the table?"), the candidate does not understand directly and answers: “Pardon ?” ("Sorry?") The examiner rephrases by showing his chair: “Est-ce que vous voulez des chaises avec la table ? Des chaises, comme ça.” ("Do you want chairs with the table? Chairs, like that.") and the candidate understands, “Ah oui ! Bien sûr !” "Oh yes! Of course !". At level A1, this is not a problem. Thus, here, the candidate obtains without problem the score of 3 out of 3 to the criteria: “Peut utiliser un répertoire élémentaire de mots et d’expressions isolés relatifs à des situations concrètes.” ("Can use an elementary repertoire of words and isolated expressions relating to concrete situations.").

DELF A1 grammar speaking test assessment: morphosyntax and grammatical correction

Here, the examiners will assess the candidate's ability to construct simple sentences: subject + verb + complement and conjugate the present tense.

The grammar (morphosyntax and grammatical correction) of DELF A1 oral production is on 3 points. The assessment criteria is:

“Peut utiliser de façon limitée des structures très simples.” That means “Can use in a limited way very simple structures.”

Here, you will get the 3 points if you are able to construct simple sentences and conjugate the present tense. If you commit grammatical errors that are expected at a level higher than A1 (A2, B1, B2, etc.), you will not be penalized.

The part from 5 minutes and 22 seconds to 5 minutes and 54 seconds of the video below presents you the examiners’ consultation for the performance of the candidate on grammar (morphosyntax and grammatical correction) for the entire DELF A1 oral production test (refer to the video and the transcription at the beginning of the page):


Production orale DELF A1 Tous Publics Nguyen... par delfdalf


Here, the consultation is fast because the candidate demonstrates a good command of the simple sentence and the conjugation of the present tense. Even if sometimes there are small inaccuracies and especially when the candidate says: "Est-ce que je vous payer par carte ?" instead of "Est-ce que je peux vous payer par carte ?". At the sight of the overall performance, this is not punishable at A1 level. Thus, here, the candidate obtains without problem the score of 3 out of 3 to the criteria: "Can use in a limited way very simple structures."

DELF A1 pronunciation speaking test assessment: phonological control

Here, examiners will assess the candidate's ability to correctly pronounce words and expressions expected at A1 level.

The pronunciation (phonological control) of DELF A1 oral production is on 3 points. The assessment criteria is:

“Peut prononcer de manière compréhensible un répertoire limité d’expressions mémorisées.” That means “Can understandably pronounce a limited repertoire of memorized expressions.”

Here you will get the 3 points if you are able to pronounce expressions and simple sentences in an understandable way for examiners.

The part from 5 minutes and 54 seconds to 6 minutes and 24 seconds of the video below presents you the examiners’ consultation for the performance of the candidate on pronunciation (phonological control) for the entire DELF A1 oral production test (refer to the video and the transcription at the beginning of the page):


Production orale DELF A1 Tous Publics Nguyen... par delfdalf


Here, the consultation is fast because the candidate demonstrates a phonological control. His pronunciation is clear and intelligible. The examiner-actor understands him perfectly and never needs to make him repeat. Thus, here, the candidate obtains without problem the score of 3 out of 3 to the criteria: "Can understandably pronounce a limited repertoire of memorized expressions."

Please note that although both examiners possess a valid certificate in the correction-examination of the DELF-DALF, the attributed mark depends on their judgment and was not calibrated by the CIEP (Centre International d’Etudes Pédagogiques). It is possible that the CIEP has a different opinion on the marking. As the examination day, the consultation between the examiners took place directly after the test. So, the marking is based on the notes taken by the examiner-observer and on the immediate memory of the examiners. The examiners did not watch the video again to give their mark.


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